Syttens også!

august 30, 2008 kl. 7:27 pm | Lagt i öresund, øresund, Bøger, Danmark, Dsfs, författare, Forfatter, kultur, Litteratur, Sverige | Skriv en kommentar
Tags: , , , , , ,

Jeg har i sommer udsendt en lille samling, jeg kalder ‘Syttens digte’. Håbet om at få den anmeldt er selvfølgelig lysegrønt, og dog nej, men man sender jo samlingen rundt alligevel. I Politiken ser digteren frem til, at den i det mindste kan blive nævnt i spalten for ‘Nye bøger’. Og sandelig – det er sket i dag. Tit og ofte har jeg med det navn, jeg nu har, problemer med at få det stavet korrekt – så vigtigt det er i disse internet-tider – men det slap fint igennem. Men – syttens også! – samlingen kaldes ‘Sytten digte’! Det er der vist en anden som har kaldt en digtsamling engang, og den er temmelig berømt – så det ville jeg nu ikke vove at kalde den! Sytten er sådan en figur – et navn, som trak afsted med en del af mine digte, i den mening, at det var hans – ja så han er helt sikkert hankøn!
I dansk-svensk sammenhæng kunne det måske være værd at nævne, at tonen i bogen gjorde det naturligt at tage fire linjers oversættelse af Carl David af Wirséns salme “En vänlig grönskas rika dräkt” (hvorfor forresten “af”? og ikke “av”?) med – som korrektion af Johannes Johansens oversættelse – som i øvrigt er blevet utrolig populær i Danmark.
Især hans første linje stødte mig “Det dufter lysegrønt af græs”. Den er da sjov – men langt fra salmens “En vänlig grönskas rika dräkt” – så mine førstelinjer lyder:

Den skønne, grønne rige dragt
har smykket dal og enge,
og vinden stryger uforsagt
de fagre urtesenge.

Mere uskyldigt kan det vel ikke blive!

PER OLOF JOHANSSON

Skriv en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

